fredag 25. februar 2011

Det er de små tingene som er de store tingene!

Nå har jeg det helt vanvittig travelt for å få ferdig boken i tide og for å lage den så bra som mulig. Men jeg ble så inspirert da jeg besøkte At Home with Nina i dag at jeg bare må lage et lite innlegg til dere i dag.


Hun skriver om Interiør som terapi og skriver det så utrolig bra. For interiør er så mye mye mer enn bare ting, det er en livsstil, avkopling, og en ekstra dimensjon i livet. Man trenger ikke bo i et stort fint hus eller omgi seg med dyre ting for å ha det bra, men det er viktig å ha det godt rundt seg og ha omgivelser man trives i, og det kan man ha uansett hvor mange penger man har.


Moren min solgte alt hun hadde for mer enn ti år siden og flyttet ut i jungelen i Sentral Amerika. Da jeg besøkte henne kom jeg til det herligste stedet. Det var ikke mye annet enn stor utebod på påler, men hun hadde klart å innrede den utrolig fint med hvite florlette gardiner som svaiet i den varme vinden, myggenetting over sengene pyntet med palmegreiner og blomster fra jungelen overalt. Det ER ikke alltid så mye som skal til. 


Jeg har opplevd mye vondt her i livet, og har mange ganger brukt interiør som terapi. Ikke på den måten at jeg har kjøpt ting, for det holder sjelden lenge, men interiør kan brukes på mange måter. Det hjelper å ha det hyggelig rundt seg, tenne litt stearinlys og fylle blomster i vasene når man trenger litt ekstra krefter. Det hjelper å drømme seg litt bort ved å se på fine bilder og lese inspirerende tekst når man trenger ekstra krefter til å gå igjennom det som er vondt. Og det hjelper å av å til få en liten pause fra både små og store utfordringer i livet.


Interiørbloggverdenen er full av snille, omtenksomme, hjertevarme og reflekterende mennesker. Jeg gleder meg over å være en del av dette og det å drive med boken og ha nesen begravd i vakre sommerbilder gjør meg ikke mindre overbevist om at dette er godt for både kropp og sjel. :-)


Og så må jeg bare dele disse utrolig søte tegningene jeg fikk fra barna i går kveld. 


DET er slikt som gjør livet VIRKELIG godt å leve! 


Ønsker dere alle en STRÅLENDE helg! :-)


20 kommentarer:

  1. Nydelig!
    Gleder et mors hjertet :-)

    carpe diem

    SvarSlett
  2. Ååå, såå fine!! Det er så godt å få sånne tegninger av barna!! :-) Har laget innlegg om at jeg er trukket ut idag, med link! :-)Ha en super helg!! KLEM

    SvarSlett
  3. For et flott innlegg både fra deg og Nina ! selv omdagen kan være tung og grå prøver jeg å få til besøk og innlegg her i bloggverden fordi det gir så mye :-)
    Du er en stor inspirasjon Franciska !
    Klem, Nostalgia

    SvarSlett
  4. Kjenner igjen interiør som terapi:) Jeg har selv brukt det, etter at mamma døde.

    Du har en utrolig flott blogg.


    Ha en fin fredag:)

    W

    SvarSlett
  5. Åhhh, nu blir jag alldeles varm i själen.....
    Jag har också gått igenom mycket prövningar i livet och just det här med att hitta friden, att hitta ro och harmoni - ibland tack vare de saker som man omger sig med - har varit så betydelsefullt för mig. Vackra saker är i bland som balsam för en sargad själ, för att inte tala om dessa skatter vi får från våra barn. Det är verkligen rikedom som aldrig går att mätas i pengar.

    Tack för ett underbart inlägg!

    Önskar dig en riktigt fin helg!
    Varm kram från Mia

    SvarSlett
  6. Hei. I det hele tatt er det å være kreativ, bruke hendene og hodet på en annen måte fin terapi! Jeg ble mobbet/utestengt fra jeg gikk i første klasse til litt ut i ungdomsskolen. Jeg satt alltid inne i friminuttene og tegnet.. og malte da jeg kom hjem. Etter en tung tid på ungdomsskolen, fant jeg ut at jeg ville begynne å fotografere. Det hjalp masse! =)

    Klem Anya

    SvarSlett
  7. Hei kjære Franciska.
    For et nydelig innlegg! Det gjør så godt å høre at du fant inspirasjon hos meg, men det er jo samtidig trist å høre at så mange fantastiske jenter i denne koselige bloggverden har hatt det så tøft. Jeg har pleid å si at om jeg hadde det forferdelig vondt inni meg - så hjalp det i hvert fall å ha det pent rundt meg :)
    Høres jo ut som vi er mange i samme båt som finner glede i små hverdagslige ting. og ikke minst har lært oss å VERDSETTE de nære/viktige ting. Defor tenker jeg at det å ha hatt det tøft også kan være en gave - fordi vi forandrer oss til mer tilstedeværende mennesker som virkelig bryr seg.

    Ønsker alle fantastiske/nydelige/søte bloggvenninner en fantastisk helg

    En stor varm klem fra meg ♥

    SvarSlett
  8. Så herlig tegning - ingenting varmer et mammahjerte mer...
    Klem

    SvarSlett
  9. Så fint innlegg og herlige tegninger fra barna.
    Det er viktig å huske at de viktigste ting i livet ikke er ting :)

    Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  10. Åh, kjære Franciska <3 Tusen takk for et vakkert innlegg! Du skriver så godt og jeg tror at mange føler det akkurat på samme måte. Det er ikke det at det trenger å være så stort å flott, men all den inspirasjonen og gleden som ligger å omgi seg med vakre ting, skape en god atmosfære og bare nyte slike små øyeblikk, det er det som gjør at livet kan bli lettere å leve. Som du sier, tenne et lys, beundre en vakker blomst, høre på en vakker sang..

    Man opplever små og store sorger gjennom livet og da gjelder å skape seg slike små pusterom hvor en kan kjenne på gleden og lysten til å inspirere. Og bli inspirert. Det behøver ikke å være mer komplisert enn som så ;)

    Spennende historie om din mor, takk for at du delte med oss <3

    SÅ skjønne tegninger og ord du har fått av gullene dine! Det fortjener en snill og vakker mamma <3 Ønsker deg en deilig helg, kos deg med dine ;) Klem fra Gry

    SvarSlett
  11. Veldig enig med deg i det at man i bloggverdenen (interiør, mat, livstil,mammablogger) finner så mange inspirerende og glade damer. Virkelig den delen av nettet som er oppmuntrende og gjør en glad (bruker heller tid på det enn VG eller annen deprimerende lesning...) Ha en fiin helg!

    SvarSlett
  12. Nydelige tegninger... som varmer et morshjerte mer enn noe annet =)

    god helg =)

    SvarSlett
  13. Intressant läsning! Så fina teckningar oxå! Ha en fin helg! Kram :)

    SvarSlett
  14. Et flott innlegg Franciska.....nei det trenger ikke koste all verden...det er det og skape en go atmosfære som er tingen...lys , blomster og musikk........det viktigste er at en koser seg hjemme i hulen sin:)En riktig tøff og modig mamma du har...ligger nok ikke langt etter du heller...
    Ha en riktig hyggelig fredagskveld...
    klemklem

    SvarSlett
  15. Hei:)
    Gode og sanne ord.
    Det er viktig å fylle livet med positiv energi.
    Lykke til med bokprosjektet.
    Fin fredag:)
    klem klem

    SvarSlett
  16. http://vindsromantik.blogspot.com/

    Så gripande inlägg, och vad fint baren har ritat och skrivit,man blir rörd.

    Kram Maggan

    SvarSlett
  17. Hei hei!
    Et flott innlegg du har skrevet! Å få litt tid til å gjøre det koselig rundt seg, er rene meditasjon for sjelen.
    -OG å titte inn i blogglandia, la seg inspirere av både bilder og lesning er en herlig avslapning i en travel hverdag.
    Man trenger stadig å bli påminnet at det er de små tingene i livet som betyr mest....
    Herlige tegninger fra dine små!
    En dag jeg hentet min lille gumman på 2 år i barnehagen, kom hun løpende ut med et ark hvor hun hadde tegnet "lørdagsgodteri". "Så mamma, nam. De bi koseli", sa hun til meg med et strålende smil.
    Vi har jammen mye å være takknemlige for!

    Liker å titte inn her, blir glad av å lese dine innlegg!

    Ha en kjempefin helg!

    SvarSlett
  18. HERLIG! Ingen over - ingen ved siden! Barna er BEST! Jeg har alltid elsket få slike tegninger av barna mine. En periode jeg reise en god del utenlands i jobben min, hadde jeg med meg et utvalg av bilder av barna (dengang 2) og noen små tegninger og postkort de hadde laget. Dette lå alltid i pass-folderen min. Hi, hi, det var flere ganger de smilte i passkontrollen. :)


    Så spennende det hørtes ut å besøke sin mor et slikt sted. Må ha vært en spesiell opplevelse. Men du verden... så langt borte fra deg...

    Ønsker deg en super helg, min venn!

    Varm klem,
    Anette Willemine

    SvarSlett
  19. Hej Franciska
    Hvor er det så sandt - så sandt og det er nemlig tit de små ting som betyder aller mest her i livet og især når sorgen rammer - er det altid et godt 'wake-up' call til at man skal huske at nyde og påskønne hvert eneste øjeblik - vi er her på denne vidunderlige jord.
    Jeg blev helt sentimental - fantastisk Franciska og glæder mig så usigeligt meget til at sidde med din skønne bog i hænderne til april.
    Knus og klem og god arbejdslyst fra Tina

    SvarSlett
  20. Kjempeflott innlegg:)
    Ha en fin Søndag:)
    Klem

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...