fredag 13. juni 2014

Verdens aller beste sjokoladekake!


Som mange av dere vet har jeg i disse dagene vært fult opptatt med å spille inn programmer til Kakekrigen!

Det har vært svært hektiske og slitsomme, men også veldig artige dager!

Jeg har lært masse og har blant annet fått muligheten for å eksperimentere meg frem til denne helt fantastiske sjokoladekaken!

Monica Csango og Lars Lian ga meg flere gode tips, som jeg gikk hjem og prøvde ut. Og dette er resultatet:

Denne kaken er virkelig den beste sjokoladekaken jeg noen gang har smakt. Den er så myk og saftig at den smelter på tungen og sjokoladesmaken er god og rund samtidig som den smaker av masse deilig sjokolade.

Den er enkel å lage også! :-)

Her får dere oppskriften:

Verdens aller beste sjokoladekake

4 egg
75 g mørkt rørsukker evt. Muscavadosukker
75 g vanlig sukker
100 g smør
1,5 dl kremfløte
350 g god mørk sjokolade helst 70 %
50 g melkekokesjokolade i god kvalitet
50 g hvetemel

1 ts ekte vaniljeekstrakt eller frø fra 1 vaniljestang

Forvarm ovnen til 190 grader varmluft.

Smør en springform ca 23 cm i diameter. Kle med bakepapir. 
Visp egg og sukker sammen for hånd.
Ta frøene ut av vaniljestangen.
Ha smør, vaniljefrø og kremfløte i en kjele.
Varm opp til blandingen så vidt begynner å småkoke.
Ta kjelen av varmen og tilsett sjokoladen.
Rør til blandingen er glatt og sjokoladen er helt oppløst.
Tilsett eggeblandingen og mel.

Ha røren i formen. 

Stekes midt i ovnen i 25-30 minutter. Sjekk ofte!

Hele hemmeligheten med denne kaken er steketiden! Sjekk derfor allerede etter ca. 20 minutter.

Kaken skal ikke være helt stekt. Den skal være så stekt at overflaten, sider og bunn er faste, men midten må fortsatt være myk og flytende når du tar den ut av ovnen. Den stivner når den blir avkjølt.

Server gjerne lun med vanilje is eller nypisket krem og friske jordbær.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...