fredag 21. november 2014

Tips til lekre hjemmelagde spiselige julegaver

Jeg synes noe av det hyggeligste å både få og gi, er personlige hjemmelagde gaver. Men hva skal man finne på? Bo Bedre har mange gode tips. Her får du mine favoritter!

Tekst: Tara Ballantyne Foto: Trine Thorsen

Gi en kosemiddag
Skriv opp instrukser for en lettvint pesto + pastamiddag, og gi ingrediensene en innbydende innpakning med, vår idé, hvit papirpose og nylaget etikett til pestoglasset. Finn gjerne frem til din egen idé, og avslutt med påskriften «Perfekt for en avslappet kveld i heimen.»

Hjemmelaget mysli
Mmm - hjemmelaget mysli! Legg gjerne ved følgende beskjed: «Nytes best med deilig tyrkisk yoghurt og noen dråper akasiehonning. Lyst på frokostbesøk?»


Mysli
3 dl rugflak
3 dl havregryn
3 dl speltflak
1 dl grovhakkede mandler
1 dl grovhakkede valnøtter
1 dl solsikkefrø
½ dl sesamfrø
½ dl gresskarkjerner


Sirup1 dl brunt sukker
En klype havsalt
½ ts kanel
60 ml olivenolje
½ vaniljestang
60 ml flytende honning

Til slutt: 1 dl rosiner og 1 dl tørkede tranebær

Forvarm ovnen til 150 grader. Bland alle mysli-ingrediensene.

Ha ingrediensene til sirupen i en kasserolle over middels varme. Rør om til alt sukkeret er oppløst. Ha deretter sirupen over myslien, og bland godt. Dekk en stekeplate med bakepapir og spre myslien jevnt utover. La steke i 30 min, med tidvis omrøring. 
Avkjøl. Bland rosiner og tranebær inn i blandingen.

Deilige småkaker
Hånden i været om du baker sju sorter til jul! Nei? Vi tenkte det nok. Dermed: Alle synes det er veldig hyggelig å få julekaker, så har vi i alle fall noe å by på når svigers kommer på besøk …


Limekaker
4,5 dl mel
¼ ts salt
½ ts bakepulver
120 g smør
2 dl sukker
1 stort egg
2 ss limesaft


Forvarm ovnen til 165 grader og dekk en stekeplate med bakepapir. Sikt mel, salt og bakepulver over i en stor bolle. I en annen bolle, visp sukker og smør hvitt med en miksmaster. Bland i egg. Ha deretter melblandingen i, og fortsett å blande på lav hastighet. Dekk til deigen og sett den kjølig i 30 min. Kjevle ut deigen på en melet kjøkkenbenk, og stans ut ønsket form. Stek kakene i 8 til 10 min, eller til kantene blir gylne. Avkjøl. 

Personlig sjokolade til en sjokoladeelsker
Kjøp gode sjokolader, men gi dem ny innpakning for ekstra personlighet. Bruk cellofan, lapper og stempel for en tøff og grafisk effekt. Du kan også skrive på noen sitater om sjokolade.


Hver uke velger jeg ut "Ukens beste oppskrift" fra mine favoritt matblader, matbloggere, matsteder og egne favorittoppskrifter. Denne ukes oppskrift er fra Bo Bedre som alltid har mye inspirasjon både når det gjelder mat og bolig.


2 kommentarer:

  1. danke für die inspirationen!!! einen schönen freitag wünscht angie

    SvarSlett
  2. Herlig!!
    Mange fine gaver der:)
    Jeg liker veldig godt hjemmelagde gaver, både og få og gi bort ♡

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på alle kommentarer! Jeg leser alle og svarer på alle spørsmål.
Klikk gjerne liker hvis du liker innlegget!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...